З чого почати?

або про те, Де знайти ідеї для творчості?

Звідки приходять хороші ідеї. Стівен Джонсон

Ідея - це нова комбінація старих елементів. Немає нових елементів. Існують тільки нові комбінації.
Gordon Dryden. Out of the Red. Auckland, William Collins.


Наш мозок має 100 млрд. активних клітин, кожна з яких здатна створити 20 тис. зв’язків.
Tony Buzan. Make the most of your brain. PAN. London.

Складні питання наукового характеру, з чого беруться ідеї для творчості, наприклад педагогічної, потребують обов’язкового оволодіння методами аналізу та зіставлення фактів, володіння обширними знаннями по темі, тобто прочитати 150 книжок і переглянути 150 відеозаписів, вимагають також дотримання певних принципів, методики і структури та багато іншого.

Щоб підійти до цього, потрібно спочатку навчитися більш простим речам, а саме - навчитися і використовувати вміння знаходити відповіді на питання повсякденного життя, з орієнтацією наукового підходу.

Навчитися ставити запитання, формулювати припущення, звертатися до джерел і авторитетів, - значить забезпечити себе тільки достовірною інформацією на все життя.


Так з чого ж почати?
Пропонуємо почати
з
1. Будь-якого питання, яких виникає велика кількість в будь-який момент часу повсякденного життя.
2. Пошуку авторитетних людей, що присвятили час цьому питанню, та...
3. Ознайомитися з їхніми думками.
4. Визначити, з якими з них Ви погоджуєтесь, можливо, щось схоже мало місце в Вашому особистому житті і, можливо, ...
5. Ви маєте підстави і можливість для формулювання власної гіпотези? Якщо так, то...
6. Спробувати експеримент для перевірки власної гіпотези, якщо ні, - то перевірки "не-власної" гіпотези, і потім...
7. Сформулювати власну думку про питання, на підставі теоретичних знань та власного практичного досвіду, і тому мати аргументи свої і авторитетних людей :)

Наприклад. Ситуація.
Зауваження вчителя на уроці фізкультури, - Не навчишся грати в баскетбол - не зможеш заробити мільйон!
1. Питання, як вміння грати в баскетбол пов’язано з мильйоном?

2. Пошук по можливим варіантам: скільки заробляють баскетболісти, або баскетбол тренування або баскетбол необхідні якості, де з запропонованих варіантів можна відшукати статтю Вплив баскетболу на організм, в якій автор пише, що "існує тісний кореляційний зв'язок між багатогранною підготовкою баскетболістів та іншими видами професійної діяльності в більшості сучасних спеціальностей", посилаючись на імена вчених, які  досліджували зв'язок фізичних вправ і психічних процесів людини.
3. Додатково можна знайти праці А. В. Родіонова "Психологія фізичної культури і спорту" або А. П. Лаптєва "Гігієнічні дослідження впливу різних чинників на психофізіологічні функції" і ознайомитися, наприклад, з тренуванням реакції передбачення або зв'язку тренування дрібної моторики і розвитком розумових процесів. Можна також ознайомиться з точкою зору, що фізкультуру в школах взагалі треба скасувати, документи про зниження нормативів для школярів, про шкоду і непотрібності фізичного виховання для майбутньої професії програміста або дизайнера.
4. Вибрати, яка точка зору Вам ближча.
5. Ви вважаєте, приміром, що вміння, які тренуються в процесі баскетбольних занять, не впливають на розвиток швидкості мислення і пам'яті, які потрібні в професії програміст.
6. Перевірте це за допомогою будь-якої методики. Зафіксуйте результати "тепер", щоб порівняти їх з "потім", знайдіть комплекс баскетбольних розминок або тренувальних вправ і починайте перевірку - чи будуть зростати показники пам'яті при регулярних заняттях баскетболом? Звичайно ж, контролюючи серцеве навантаження вимірами пульсу.
7. І через 4-6 місяців занять Ви зможете сказати, потрібно чи ні скасовувати фізкультуру в школі, і зможете оперувати власними перевіреними аргументами.



Перелік дієслів, що стимулюють творення ідей.
Замінити.
Скомбінувати.
Пристосувати.
Модифікувати.
Збільшити.
Використати по-іншому.
Вилучити чи зменшити.
Перевернути чи переставити.


1. Використовуючи цей перелік, виокремте те завдання чи тему, яку ви прагнете обдумати.
2. Перегляньте цей перелік крок за кроком крізь призму потрібного завдання або вибраної теми й переконайтеся, чи не з’явилась у вас нова ідея.
Michael Michalko. Thinkertoys. Berkeley, Ten Speed Press.

Алекс Осборн, автор методики "мозгового штурму" запропонував список контрольних питань, що стимулюють роботу думки.

Ось одна з редакцій:

1. Чи можна об'єкт (ідею) використовувати по-іншому?
Чи можливі зовсім нові способи застосування? Чи можна модифікувати відомі способи застосування? Чи можна застосувати ідею до чогось іншого?

2. Чи можна скористатися аналогіями?
Що нагадує об'єкт? Чи викликає аналогія нову ідею? Чи відомі подібні проблеми і рішення, які можна використовувати? Що можна копіювати? Що можна імітувати?

3. Що можна змінити?
Які модифікації об'єкту можливі? Чи можлива модифікація шляхом обертання, вигину, скручування, повороту? Які можливі зміни призначення, функції, кольору, руху, запаху, форми, обрисів?

4. Що можна збільшити?
Що можна приєднати, додати? Чи можливо збільшення часу служби, впливу? Чи можна збільшити розміри, міцність, товщину, гучність, обсяг, концентрацію, частоту, висоту, довжину, вартість, відстань? Чи можна підвищити якість? Що можна дублювати? Чи можлива мультиплікація елементів? Чи можливі збільшення, гіперболізація елементів?

5. Що можна зменшити? 
Що можна прибрати, замінити? Чи можна що-небудь ущільнити, стиснути, згустити, конденсувати, вкоротити, звузити, відділити, роздробити? Що можна зробити коротше, дрібніше, світліше, тонше? Чи можна застосувати прийом мініатюризації?

6. Що можна замінити? Що можна замінити і чим?
Інший інгредієнт, матеріал, процес, джерело енергії? Інше розташування? Інший колір, звук, освітлення? Чи можна використовувати елементи іншого стилю, інших часів?

7. Що можна перетворити?
Які компоненти можна взаємно замінити? Що можна поміняти місцями? Чи можна перемістити окремі частини, фрагменти? Чи можна змінити розбивку, розмітку, планування, послідовність? Чи можна поміняти місцями причину і наслідок?

8. Що можна зробити навпаки?
Чи можна скористатися протилежної за змістом ідеєю? Як буде виглядати об'єкт в дзеркальному відображенні? Чи не можна поміняти місцями протилежно розміщені елементи, змінити ролі, функції?

9. Що можна скомбінувати?
Чи можна поєднувати цю ідею з іншого? Чи може вона стати частиною чогось більшого? Які цілі, привабливі ознаки можна комбінувати? Чи можна створити суміш, сплав, новий асортимент?

 
Підсторінки (1): Дослідніцькі запитання
Comments