Станіслав Мартин Улам

опубліковано 11 квіт. 2019 р., 06:50 Державна бібліотека України для юнацтва   [ оновлено 11 квіт. 2019 р., 07:25 ]
Станісла́в У́лам (англ. Stan Ulam)

(* 13 квітня 1909, Львів — ↑ 13 травня 1984, Санта-Фе, Нью-Мексико, США) — польський і американський математик єврейського походження, який народився та почав свою професійну діяльність у Львові.

Станіслав Улям народився в сім'ї львівського адвоката Юзефа Уляма, нащадка переселенців з Венеції, а його мати, Ганна (уроджена Ауербах), народилась в Стрию.

В 1927 році у віці 18 років Улям написав, а в 1929 році оприлюднив у Fundamenta Mathematicae свою першу статтю, а в1931—1932 роках вже робив доповіді на міжнародних конгресах математиків, звертаючи на себе увагу провідних математиків світу. У 1932 році захистив магістерську, а роком пізніше — докторську працю у Львівській Політехніці.

Станіслав Улам відомий за своїми працями:

Теорема Бо́рсука — У́лама

Теорема Бо́рсука — У́лама стверджує, що кожна неперервна функція із n-сфери в евклідів n-простір відображає деяку пару діаметрально протилежних точок в ту саму точку. Дві точки на сфері називаються діаметрально протилежними, якшо вони знаходяться в прямо протилежних напрямках від центру сфери. Теорема була вперше сформульована Станіславом Уламом, а в 1933 році вона була доведена Каролем Борсуком.

Скатертина Улама або Спіраль Улама

Скатертина Улама була відкрита випадково в 1963 році - один раз математику довелося бути присутнім на дуже довгому і нудному доповіді. Щоб розважитися, він накреслив на листку паперу вертикальні і горизонтальні лінії, щоб зайнятися складанням шахових етюдів.

Але замість цього він став нумерувати клітини: в центрі поставив одиницю, а потім, рухаючись по спіралі, двійку, трійку і т. д. Числа від 1 до 49 розташовані по спіралі. При цьому він машинально відзначав прості числа. Виявилося, що прості числа стали вибудовуватися вздовж діагональних прямих.

Це зацікавило Улама, і пізніше він разом з Майроном Л. Стейном і Марком Б. Уеллсом продовжив це дослідження на ЕОМ MANIAC II Лос-Аламоської лабораторії, використавши магнітну стрічку, на якій були записані 90 млн простих чисел.

Улям переклав і впорядкував славнозвісний зошит із «Шотландської каварні» у Львові — збірку ідей, проблем і рішень, які були обговорювані й занотовані у зошиті львівськими математиками у цій каварні. Цю книгу було видано 1981 року під назвою «Шотландська книга: Математика з Шотландської каварні» (The Scottish Book: Mathematics from the Scottish Cafe).

У 1976 побачила світ автобіографічна книга С. Улама «Пригоди математика» — картини з життя тогочасної фізико-математичноїеліти очима сучасника.