Космічні апарати

     Космічний апарат (КА) - технічний пристрій, що використовується для виконання різноманітних завдань у космічному просторі, а також проведення дослідницьких та іншого роду робіт на поверхні різних небесних тіл. Засобами доставки космічних апаратів на орбіту служать ракети-носії або літаки.
     Космічні апарати, одним з основних завдань яких є транспортування людей або устаткування у верхній частині земної атмосфери - так званому ближньому космосі, також називають "Космічними літальними апаратами" (КЛА).
     Галузі застосування космічних апаратів визначають їхній поділ на такі групи:
 -   суборбітальні;
 -   навколоземні орбітальні, тобто такі, що рухаються по геоцентричних орбітах штучних супутників Землі;
 -   міжпланетні (експедиційні);
 -   надпланетні.
     Також прийнято розрізняти автоматичні та пілотовані космічні апарати. До пілотованих космічних апаратів, зокрема, відносять усі види пілотованих космічних кораблів та орбітальних космічних станцій. Попри те, що сучасні орбітальні станції функціонують в області ближнього космосу і формально можуть називатися "Космічними літальними апаратами", за сформованою традицією ї=х називають "Космічними апаратами".
     Назва "Космічний літальний апарат" іноді також використовується для позначення активних (тобто таких, що маневрують) штучних супутників Землі, з метою підкреслення їхніх відмінностей від пасивних супутників. У більшості ж випадків значення термінів "Космічний літальний апарат" і "Космічний апарат" синонімічні й взаємозамінні.
     У проектах зі створення гуперзвукових літальних апаратів, що активно розробляються останнім часом, часто використовують ще одну схожу назву "Повітряно-космічний апарат" (ПКА), позначаючи, таким чином, засоби, призначені для виконання керованого польоту, як у безповітряному космічному просторі, так і в щільній атмосфері Землі.
     Космічна ракета - багатоступінчата ракета для виведення космічних апаратів (штучних супутників Землі, АС, космічних кораблів) на орбіту супутника Землі чи міжпланетну трасу. Вона - єдиний засіб проникнення в космічний простір, найдосконаліший витвір рук людини, що тримає сьогодні рекорд швидкості й дальності польоту. Ідею використання космічної ракетии як засобу космічного польоту подав і науково обгрунтував К.Е.Ціолковський.
     Космічна ракета являє собою сукупність ракет-ступенів, що в міру витрати палива автоматично чи за командою з Землі відокремлюються від ракети, звільняючи її від зайвого вантажу. В польоті ракети-ступені працюють послідовно. Гігантську ракету-стрілу відриває від землі стартовий перший ступінь. Він найпотужніший, адже на нього припадає найбільше навантаження - подолати якомога швидше найгустіші шари земної атмосфери. На висоті кількох десятків кілометрів його паливні баки пустіють, двигуни стихають, і він відокремлюється від ракети, виконавши свою частку праці. Вступає в дію другий ступінь, і після закінчення роботи він теж відокремлюється, передаючи космічну естафету на включення двигунів наступного ступеня. І так поки, не буде досягнуто швидкості, потрібної для виведення космічного апарата на трасу польоту.
     Саме за допомогою космічних ракет людина вступила у двобій з силами земного тяжіння і перемогла. Потужність ракети, що вивела на орбіту космічний корабель "Восток-1" вагою 4725 кг, становила близько 15 млн кВт. Це майже у 25 разів більше, ніж потужність Дніпровської ГЕС. Загальна довжина ракети-носія "Восток" становила 38 м, а діаметр її біля основи - понад 10 м.
     На початку польоту космічни ракета рухається строго вертикально, потім її праєкторія викривлюється за наперед наміченою програмою. Та частина траєкторії, на якій ще працюють ракетні двигуни, називається активною ділянкою (ділянкою розгону), після неї починається пасивна ділянка, де рух в основному визначається лише гравітаційними силами.
     Космічна станція - штучний супутник Землі або іншого небесного тіла, пристосований для проведення різноманітних наукових досліджень. По суті космічні станції з науково-дослідними лабораторіями багатоцільвого призначення, форпостами науки в безмежних просторах космосу. Станції-супутники дають змогу вивчити процеси і явища в земній атмосфері, вони, зокрема, відкрили радіаційний пояс та геокорону Землі; їх використовують для розв'язання завдань навігації, метеорології, астрономії, геофізики, далекого радіо- та телезв'язку тощо. А важкі станції-супутники вже сьогодні стали стартовими площадками для запуску космічних ракет з АС до інших планет та Місяця, являючи собою прообраз майбутніх проміжних баз міжпланетних сполучень.
     Особливо цінні позазенмі орбітальні станції, траси яких проходять за межами густих шарів атмосфери. Такі станції-обсерваторії, оснащені звичайною наземноюастрономічною апаратурою (телескопами, спектрометрами, коронографами тощо), вже значно розширили можливості наук, що вивчають космос. Широкий комплекс досліджень проведено такими станціями-супутниками, як "Електрон", "Протон", "Космос". Багато космічних трас освоїли автоматичні міжпланетні станції "Венера", "Марс", "Зонд", "Луна", "Марінер" та ін.
     Великого значення тепер набуває створення заселеної позаземної станції-супутника. Такими станціями в мініатюрі є вже сьогодні пілотовані космічні кораблі-супутники. Висунуто багато проектів великих заселених станцій - свого роду острівців життя у безмежних просторах ксмосу, - монтаж яких здійснюватиметься на орбіті частинами. І шлях до цього вже прокладено. Стикування космічних апартів на орбіті є початком будівництва у космосі. Першу таку діючу "споруду" в космосі було створено 16 січня 1969 р. під час спільного польоту радянських космічних кораблів "Союз-4" і "Союз-5". В резльтаті їх стикування на орбіті була складена і почала функціонувати перша в світі експериментальна космічна станція з 4 відсіками для екіпажу.
     А 7 червня 1971 р. внаслідок стикування транспортного космічного корабля "Союз-11" з орбітальною науковою станцією "Салют" була створена і почала функціонувати перша пілотована орбітальна наукова станція. Вперше було розв'язано завдання доставки екіпажу транспортним кораблем на борт наукової станції - супутника Землі. Загальна вага космічної системи "Салют-Союз-11" становила понад 25 т, об'єм приміщень - більше 100 куб.м. Екіпаж станції в складі космонавтів Г.Т.Добровольського, В.М.Волкова та В.І.Пацаєва виконав важливі науково-технічні дослідження й експерименти.
     Космічний корабель - літальний апарат для польотів у космос людини. Від інших типів відрізняється наявністю герметичної кабіни з системою життєзабезпечення. Космічними кораблями є апарати "Восток", "Восход", "Союз", "Меркурій", "Джеміні", "Аполон".
     "Восток-1" - перший радянський крсмічний корабель, на якому перший космонавт планети Ю.О.Гагарін здійснив космічний політ навколо Землі, складався з двох оснивних частин - спускного апарата, яким була кабіна космонавта з системами жеттєзабезпечення і приземлення, та приладового відсіку з гальмовою установкою та бортовою апаратурою. Керування кораблем здійснювалось автоматично, проте в разі потреби керувати ним міг би і сам космонавт. Зовнішня поверхня кабіни вкрита таплозахисним шаром, а три її ілюмінатори виготовлені з жароміцного скла. Кабіна мала також три люки. Вона досить простора. В центрі її містилося крісло космонавта - його робоче місце в польоті; в ньому він сидів, лежав, спав.
     Крісло - складний пристрій, пристосований для багатьох цілей. У кріслі містились аварійні запаси їхі, радіоапаратура, запас кисню, вентиляція, за допомогою якої повітря проштовхувалося через скафандр і виносило виділене організмом тепло тощо. Його встановлено так, що перевантаження як правило діяли на космонавта в напрямі "груди-спина".
     Прямо перед космонавтом - глобус, що довільно обертався, вказуючи, в якомі місці над земною кулею перебуває космонавт. Одягнено космонавта в скафандр, який мав захистити його в разі розрегметизації кабіни. Температура в кабіні корабля, тиск, газовий склад ("атмосфера" корабля) такі самі, як і на Землі. Телеметрична апаратура уважно прислухається до пульсу й дихання космонавта, вимірює тиск його крові і по радіоканалах передає на землю лікарям.
     Сладне господарство "Востока-1". Тут численні системи життєзабезпечення, контролю, ручного керування, приземлення, орієнтації, джерела енегроживлення, парашутні системи, пристрій для катапультування тощо. А телевізійна система давала змогу спостерігати за космонавтом з Землі. Особливу увагу приділено гарантуванню безпеки польоту і повернення. Якби вийшли з ладу автоматичні пристрої, що керують спуском, космонавт міг би перейти на ручне керування системою орієнтації та гальмовими двигунами. Для більшої надійності передбачалось також можливість природного гальмування в атмосфері під час спуску. Тому запаси їжі, води та ін. були розраховані на 10 днів.
     Більш досконалим є корабель "Союз". Він складається з таких основних відсіків: орбітального відсіку, кабіни космонавта і приладо-агрегатного відсіку. Орбітальний відсік є науковою лабораторією, де космонавт проводить наукові дослідження і відпочиває. Зокрема тут він виконує необхідний комплекс фізичних вправ, приймає їжу, спить. Відсік має 4 ілюмінатори.
     Кабіна космонавта, або спускний апарат, призначена для розміщення екіпажу під час виведення корабля на орбіту, маневрування на орбіті та під час спуску. Вона сполучається з орбітальним відсіком, розміщеним у передній частині корабля, за допомогою люка. Завдяки зовнішньому теплозахисному шару і внутрішньому теплоізоляційному температура в кабіні на момент посадки не перевищує 25-30°С. В кабіні розміщено крісло космонавта, радіоапаратуру зв'язку, прилади керування, в спеціальних контейнерах - основну й запасну парашутну системи.
     На корпусі встановлено двигуни системи керування спуском і двигуни м'якої посадки. Безпосередньо перед пілотом встановлено пульт керування кораблем. Обладнання корабля забезпечує можливість пілотувати корабель без участі наземного командного комплексу. Під час польоту в кораблі можна перебувати у звичайному легкому одязі, без скафандрів. Порівняно з кабінами попередніх кораблів кабіна "Союзу" має ряд переваг. Зокрема, її форма забезпечує при польоті в земній атмосфері аеродинамічну підйомну силу, що робить спуск корабля керованим.
     Приладо-агрегатний відсік призначений для розміщення апаратури та обладнання основних систем корабля і рушійних установок (агрегати систем терморегулювання, енергоживлення, орієнтації і керування рухом тощо). Саме туту міститься рушійна реактивна установка, яка використовується для маневрів на орбіті (до висоти 1300 км) та для спуску корабля на землю. Два двигуни її (основний і дублюючий) мають силу тяги по 400 кг кожний.
     На приладо-агрегатному відсіку встановлено сонячні батареї з корисною площею 14 кв.м. і основні антенно-фідерні пристрої, які забезпечують надійний зв'язок з наземними службами.
     Корабель "Союз" оснащено системою автоматичного стикування, яку двічі успішно перевірено під час парних польотів супутників "Космос". Конструкція корабля надійно захищає екупаж від дії космічної радіації.
     "Союз" - комфортабельний корабель з широкими маневреними можливостями, обладнаний надійними системами та раціональний своєю конструкцією.
     Космічні кораблі-супутники - назва п'яти важких автоматичних штучних супутників Землі, запущених у Радянському Союзі в 1960-1961 р. з метою відпрацювання й перевірки всіх систем корабля, що забезпечують політ людини в космос та повернення її на Землю. Останнє досягається тим, що на цих супутниках встанослено ще гальмівну рушійну установку, яка забезпечує їх спуск і успішне приземлення в заданому районі.
     Перший космічний корабель-супутник було запущено 15 травня 1960 р. з метою відпрацювати:
 - виведення корабля на орбіту;
 - забезпечення нормальної роботи системи кондиціонування повітря в кабіні;
 - перевірити роботи систем стабілізації, орієнтації, гальмової установки, сонячних батарей, радіозв'язку, спуску корабля тощо.
     На борту корабля було встановлено герметичну кабіну вагою близько 2500 кг з вантажем, що імітував вагу людини, і з усім обладнанням, необхідним для майбутнього польоту людини, а також різноманітну апаратуру. 19 травня 1960 р. після перевірки надійності функціонування кабіна була відокремлена від корабля, разом з ний увійшла в густі шари атмосфери й припинила своє існування.
     В результаті було одержано значний матеріал для майбутнього керованого польоту людини у космос. Основні положення, прийняті при створенні космічного корабля, виявилися правильними. Запуском першого корабля-супутника почалося здійснення великої й складної програми створення космічних кораблів для польоту людини у космос.
     Другий космічний корабель-супутник запущено 19 серпня 1960 р. Завданням було вдосконалити системи життєзабезпечення та повернути корабель на землю. В кабіні, обладнаній всім необхідним для майбутнього польоту людини, знаходились піддослідні тварини - білі пацюки, чорні і білі миши в клітках, двоє собак - Бєлка і Стрєлка - в катапультованому контейнері, кілька сотень мух, дві посудини з рослинами, насіння цибулі, пшениці, кукурудзи, посудини з грибами, водорість хлорела тощо.
     Собаки мали "інформувати" про свій стан на всіх етапах польоту. Їхню поведінку можна було спостерігати на телеекранах. Це був перший телевізійний репортаж з космосу. Чорні і білі миші повинні були "показати" можливість мутаційних змін, а мухи правили за об'єкт генетичних досліджень, зокрема вивчався вплив випромінювання космосу на спадковість комах. Клаптики шкіри людини й кролика, що також подорожували на кораблі, повинні були після приживлення дати відповідь на питання щодо можливих змін у стані білка.
     Після завершення програми досліджень, розрахованої на одну добу, і одержання даних про життєдіяльність тварин і функціонування бортової системи супутника на 18 витку було подано команду на його спуск з орбіти. Системи керування і гальмівна установка забезпечили спуск корабля в заданий район, за 10 км. від розрахункової точки. Корабель успішно пройшов земну атмосферу (теплозахист витримав випробування вогнем) і разом з капсулою з космічними пасажирами, що відокремилась від нього, успішно приземлився.
     Це було перше в історії космонавтики повернення живих істот з космосу. Всі пасажири добре перенесли перевантаження, невагомість та інші фактори космічного польоту. Запуск та успішне повернення другого корабля-супутника на Землю, позитивні результати біологічного експерименту ще не могли дати дозволу на політ людини за межі планети. Ось чому перед польотом людини було виконано ще три аналогічних запуски кораблів-супутників. Метою їх було дальше відпрацювання конструкції корабля-супутника та всіх встановлених на ньому систем, забезпечення необхідних умов польоту людини в космос та її повернення на Землю.
     1 грудня 1960 p. було запущено третій корабель-супутник. Для виконання медико-біологічних досліджень в умовах космічного простору в кабіні корабля знаходились собаки Пчолка і Мушка та інші тварини, комахи, рослини. Телевізійна апаратура забезпечувала спостереження за станом і поведінкою тварин, а телеметричні системи передавали на Землю об'єктивні покази про їх стан. За допомогою науково-експериментальної апаратури було проведено ряд наукових досліджень з фізики космосу.
     Передані на Землю результати випробувань підтвердили, що протягом усього польоту системи кондиціонування повітря, терморегулювання, зв'язку та інші працювали надійно і впевнено. По одержанні необхідних даних після 17 витків корабель почав знижуватись. Але оскільки спуск проходив не по розрахунковій траєкторії, то, ввійшовши в густі шари атмосфери, корабель-супутник згорів.
     9 березня 1961 p. на орбіту виведено четвертий корабель-супутник. У кабіні його були собака Чорнушка й інші біологічні об'єкти та манекен космонавта. Після виконання наміченої програми, зробивши один виток навколо земної кулі, четвертий космічний корабель приземлився в заданому районі. В результаті одержано додаткові дані про роботу конструкції корабля і його систем та про характер впливу умов польоту на живі організми.
     П'ятий космічний корабель-супутник виведено на орбіту 25 березня 1961 p. з собакою Звьоздочкою й іншими біологічними об'єктами та манекеном космонавта. Програма передбачала один виток корабля навколо Землі. Незабаром він приземлився в заданому районі.
     Запуск п'ятого корабля-супутника був останнім контрольним експериментом перед польотом у космос людини. Запуски п'яти космічних кораблів-супутників підготували наступний етап у розвитку космонавтики - проникнення людини в космічний простір, що сталося 12 квітня 1961 p., її безпечний політ та благополучне повернення.
     Пілотовані космічні станції першого покоління
     Пілотовані станції першого покоління відрізнялися вкрай низьким терміном використання через наявність всього одного стикувального вузла.
     Перша навколоземна космічна станція (НКС) "Салют" (ДОС-1 або №121) була відправлена на Байконур у лютому 1971 р. Вона була виведена на орбіту ракетою-носієм "Протон-К" 19 квітня 1971 р. і закінчила свою роботу 11 жовтня 1971 р., пробувши на орбіті 175 (179,93 днів) діб. Перигей орбіти складав 180 км, апогей - 214 км, нахилення - 51,4 (Зі станцією пов'язані польоти КК "Союз-10" (командир-полковник В. А. Шаталов, бортінженер А. С. Єлисєєв і інженер-випробувач Н. Н. Рукавишников) і "Союз-11" (командир Г. Д. Добровольский, бортінженер В. Н. Волков і інженер-випробувач В. І. Пацаєв).
     Перехід до запущеного 23 липня 1971 р. "Союзу-10" виявилося не зовсім вдалим - стикування відбулася, але через ушкодження стикувального агрегату герметичного з'єднання не утворилося, перехід на станцію не був проведений, і після 5 годин 30 хвилин польоту в зчіпці ("Салют" - "Союз-10" масою 26 т.) були проведені відстиковка і посадка "Союзу-10" 25 квітня 1971 р. КК "Союз-11" був запущений 6 червня 1971 р. у 7.55 московського часу, а 7 червня в 10.00 було здійснене його успішне стикування з "Салютом". 22 доби екіпаж успішно працював, 30 червня була зроблена відстиковка, але при посадці відбулася розгерметизація апарату, який опускався, у верхніх шарах атмосфери і космонавти загинули. 16 жовтня Центр Управління Польотами ЦУП дав ДОС команду на входження в щільні шари атмосфери, де станція згоріла і її уламки упали в Тихий океан.
     Друга НКС (ДОС-2 або №122) масою 18 т. була запущена в космос ракетою-носієм "Протон-К" 29 липня 1972 р., але на орбіту не вийшла через відмовлення другої ступені на 162-й секунді.
     Через цю невдачу 31 грудня 1972 р. Л. І. Брежнєв особисто вибрав ОПС-1 для запуску за назвою "Салют-2". Третя ОКС "Салют-2" (ОПС-1 або №101) масою 18,5 т. була виведена на орбіту ракетою-носієм "Протон-К" 3 квітня 1973 р. з космодрому Байконур. Перигей орбіти складав 216 км., апогей - 248 км., нахилення - 51,6. (На 13-у добу відбулася розгерметизація відсіків ОПС, 25 квітня перестала надходити телеметрична інформація і станція закінчила свою роботу 29-28 (?) квітня (травня?) 1973 р. у результаті природного гальмування у верхніх шарах атмосфери, пробувши на орбіті 26 (варіант - 54,62 дня) діб. ТАСС 28 квітня оголосило, що "програма польоту завершена" (не сказавши "успішно") і 28 квітня "Салют-2"  упала в океан біля Австралії. Аналіз причин аварії дозволив припустити неякісну роботу рухової установки, що привело до прогоряння корпуса станції. Для роботи на станції готувався екіпаж Поповича й Артюхіна. Капсули для повернення на борті ОПС не було.
     Четверта ОКС, названа в СРСР "Космос-557", а в США - "Салют-3А" (ДОС-3;) масою 19,4 т. була виведена на орбіту ракетою-носієм "Протон-К" 11 травня 1973 р. Цей запуск був викликаний бажанням обігнати запуск американської ОКС "Скайлеб", запущеної 3-ма днями пізніше. Перигей орбіти складав 206 км, апогей - 225 км, нахилення - 51,6. Контроль над станцією був відразу загублений. Зробивши кілька витків, ОКС 22 травня (проробивши 10,98 днів) закінчила свою роботу. Перехід Леонова і Кубасова на станцію не відбувся.
     П'ята НКС "Салют-3" (ОПС-2 чи №102) масою 18,5 т. була виведена на орбіту ракетою-носієм "Протон" 25 червня 1974 р. Перигей орбіти складав 213 км., апогей - 253 км., нахилення 51,6. (Станція закінчила свою роботу 25 січня 1975 р., пробувши на орбіті 213 (90 днів) доби і забезпечивши пілотований політ 13 діб. 1-й екіпаж (командир, полковник П. Р. Попович і бортінженер, підполковник Ю. П. Артюхін) на станцію доставив КК "Союз-14" 4 липня 1974 р. За 15 діб вони виконали всю програму. 2-й екіпаж (підполковник Геннадій Сарафанів і підполковник-інженер Лев Дьомін) стартував на КК "Союз-15", повинен був пристикуватися 27 серпня 1974 р., але через несправність у системі зближення і стикування "Голка" стикування було скасовано, і екіпаж приземлився.
     23 вересня капсула повернення доставила на Землю фотоплівки й інші матеріали, а ОПС по команді була спущена з орбіти 24 січня 1975 р. На зміну ще було запущено НКС "Салют-4". 26 грудня 1974 р. шоста ОКС "Салют-4" (ДОС-4 чи №124) була виведена на орбіту ракетою-носієм "Протон-К". Перигей орбіти складав 212 км, апогей - 251 км, нахилення - 51,6. (Станція закінчила свою роботу 3 лютого 1977 р., пробувши на орбіті 774 (768,82 днів) доби і забезпечивши пілотований політ 88 діб. Екіпаж на станцію доставив КК "Союз-17". Політ закінчився 2 лютого 1977 р.
     Сьома ОКС "Салют-5" (ОПС-3 чи №103) масою 19 т. була виведена на орбіту ракетою-носієм "Протон" 22 червня 1976 р. і закінчила свою роботу 8 серпня 1977 р., пробувши на орбіті 441 добу. Екіпаж на станцію 6 липня 1976 р. доставив КК "Союз-21" (полковник Б. Волинов і підполковник В. Жолобов). Стикування було проведено вручну. 62 доби космонавти знаходилися на станції. 22 лютого 1977 р. капсула, що повертається, була посаджена на Землю. 11 грудня 1993 р. вона була, до речі, продана на аукціоні Сотбіс. Політ, що планувався, КК "Союз-25" не вдався.
    Пілотовані космічні станції другого покоління
     Пілотовані станції другого покоління відрізнялися наявністю двох стикувальних вузлів, що значно збільшувало тривалість їх перебування на орбіті завдяки можливості одночасного стикування зі станцією двох КК. ДОС-5 розроблялася під індексом 17КС. Ці станції мали довжину 14,4 м., максимальний діаметр (одного з відсіків) - 4,2 м., обсяг відсіків - 90 куб. м., масу 19,824 т., корисним навантаженням 1,5 т., паливом 1,2 т. Сонячні панелі розмахом 17 м. і площею 60 кв. м. забезпечували електроенергію в середньому 2 кВт. Корекції вироблялися двигуном тягою 400 кгс. Паливо, що використовувалося, замінили на "Алмазах" N2ПРО4/UDMH, що дозволило збільшити час роботи двигуна до 305 секунд. Швидкість телеметрії була значно підвищена.
     Восьма ОКС "Салют-6" (ДОС-5 чи №125) була виведена на орбіту ракетою-носієм "До" 29 вересня 1977 р. Перигей орбіти складав 188 км., апогей - 237 км., нахилення - 51,6. Станція закінчила свою роботу 29 липня 1982 р., пробувши на орбіті 1 763,71 доби і забезпечивши кілька пілотованих польотів загальною тривалістю 617 діб. Перший екіпаж на станцію доставив КК "Союз-26". 22 січня 1978 р. зі станцією зістикувався перший вантажний КА "Прогрес-1".
     На зміну ОКС "Салют-6" 19 квітня 1982 р. була виведена на орбіту ракетою-носієм "До" дев'ята ОКС "Салют-7" (ДОС-6 чи ДОС-5-2 чи №126) масою 18,9 т. Перигей орбіти складав 279 км., апогей - 284 км., нахилення - 51,6. Станція закінчила свою роботу 7 лютого 1991 р. у 4 години за московським часом, пробувши на орбіті 3 215,34 днів (8 років і 10 місяців) і забезпечивши кілька пілотованих польотів загальною тривалістю 1 075 доби. Перший екіпаж на станцію доставив КК "Союз Т-5".
     Пілотовані космічні станції третього покоління відрізняються наявністю базового блоку (ББ) з 6 стикувальними вузлами, що давало можливість створення на орбіті цілого космічного комплексу.
     Станція "Мир" має ряд принципових особливостей, що характеризують нове покоління орбітальних пілотованих комплексів. Найперше варто відзначити реалізований в ній принцип модульності. Це стосується не лише до всього комплексу вцілому, але й до окремих його частин і бортових систем. Головним розробником "Миру" є РКК "Енергія", розробник і виробник базового блоку і модулів станції ДКНВЦ ім. М.В.Хрунича. За роки експлуатації до складу комплексу додатково до базового блоку введені 5 великих модулів і спеціальний стикувальний відсік з удосконаленими стикувальними агрегатами андрогінного типу. В 1997 році комплектація орбітального комплексу була завершена.
     Базовий блок. На зміну ще літавшій ОКС "Салют-7" був виведений на орбіту ракетою-носієм "Протон" базовий блок десятої ОКС "Мир" (ДОС-7) 20 лютого 1986 року. Цей "фундамент" станції за габаритами та зовнішньо подібний орбітальним станцям серії "Салют". Основу складає регметичний робочий відсік з центральним постом управління і засобами зв'язку. Комфорт для екіпажу забезпечується двома індивідуальними каютами і загальною кают-компанією з робочим столом, пристроями для підігріва їжі. Поруч розміщені бігова доріжка і велоергометр. В стінку корпусу вмонтована портативна шлюзова камера. На зовнішній поверхні робочого відсіку розміщені 2 поворотні панелі сонічних батарей і нерухома третя, змонтована космонавтами під час польоту. Перед робочим відсіком - герметичний перехідний відсік, здатний служити шлюзом для виходу у відкритий космос.
     2-й модуль (астрофізичний, "Квант") був виведений на орбіту в квітні 1987 р. Його пристикували 9 квітня 1987. Конструктивно модуль являє собою єдиний гермовідсік з двома люками, один з яких є робочим портом для прийому транспортних кораблів. Навколо нього розташований комплекс астрофізичних приладів, переважно для дослідження недоступних спостереженням із Землі рентгенівських джерел. На зовнішній поверхні космонавтами змонтовані два вузла кріплення поворотних багаторазових сонячних батарей, а також робочий майданчик, на якій ведеться монтаж великогабаритних ферм. На кінці однієї з них розміщена виносна рухова установка.
     3-й модуль (дооснащення, "Квант-2") був виведений на орбіту ракетою-носієм "Протон" 26 листопада 1989 і пристикований 6 грудня 1989. Цей блок називають також модулем дооснащення, в ньому зосереджена значна кількість обладнання, необхідного для систем життєзабезпечення станції та створення додаткового комфорту її мешканцям. Шлюзовий відсік використовується як сховище скафандрів і в якості ангару для автономного засоба переміщення космонавта.
     4-й модуль (стикувальній-технологічний, "Кристал") був виведений орбіту ракетою-носієм "Протон" і пристикований до ОС "Мир" 10 червня (липня) 1990 р. У модулі розміщене переважно наукове та технологічне обладнання для дослідження процесів одержання нових матеріалів в умовах невагомості (мікрогравітації). Крім того, встановлено два вузли андроген-периферійного типу, один з яких з'єднаний зі стикувальним відсіком, а інший - вільний. На зовнішній поверхні - дві поворотні сонячні багаторазові батареї (обидві будуть перенесені на модуль "Квант").
     5-й модуль (геофізичний, "Спектр") був пристикований 1 червня 1995. Апаратура модуля дозволяє вести екологічний моніторинг атмосфери, океану, земної поверхні, медико-біологічні дослідження та ін. Для винесення експериментальних зразків на зовнішню поверхню запланована установка копіює маніпулятор " Пелікан ", що працює спільно зі шлюзової камерою. На поверхні модуля встановлені 4 поворотні сонячні батареї.
     6-й модуль (стикувальний) був пристикований 15 листопада 1995. Цей порівняно невеликий модуль створений спеціально для стикування корабля "Атлантіс", і доставлений на "Мир" американським "Спейс шатлом".
     7-й модуль (науковий, "Природа") був виведений на орбіту 23 квітня 1996 і пристикований 26 квітня 1996. У цьому блоці сконцентровані прилади високоточного спостереження за земною поверхнею в різних діапазонах спектру. До складу модуля включено також близько тонни американського устаткування для вивчення поведінки людини в тривалому космічному польоті.
      Автоматичні космічні станції першого і другого покоління АКС "Алмаз"
     Космічні радіолокаційні комплекси розроблялися в КБ В. Н. Челомея на базі ОПС "Алмаз". Ці АКС 11Ф668 з бортовим радіолокатором під кодовою назвою "До" минулому розроблені НПОМАШ. Маса АКС складала 18,55 т.
     Одинадцята орбітальна станція (перша АКС) "Алмаз" була доставлена на Байконур у липні 1981 р., але в грудні міністр оборони Д. Ф. Устинов заборонив запуск і розпорядився припинити всі роботи в даній області.
     Після смерті в грудні 1984 р. Устинова і Челомея новому генеральному конструктору НПОМАШ Г. Єфремову в 1985 р. вдалося обґрунтувати необхідність проведення робіт зі створення автоматичних станцій зондування Землі.
     Дванадцята орбітальна станція (друга АКС) "Алмаз-Т (-К)" під серійним № 303 пройшла всі передстартові іспити на Байконурі в другій половині 1986 р., але при запуску загинула при вибуху її ракетоносія "Протон" 29 листопада 1986 р.
     Чотирнадцята орбітальна станція (четверта АКС, резервний апарат) "Алмаз-Т" була виведена на орбіту ракетою-носієм "Протон" 25 липня 1987 р. за назвою "Космос-1870", і 734 дні працювала на орбіті з перигеєм у 263 км., апогеєм у 278 км., і нахиленням 71,9. Цей час роботи був забезпечений 1 350 кг. бортового запасу палива (несиметричного диметилгідразину і чотирьохокису азоту); корекції орбіти проводилися кожні 10-12 днів.
     Станція була оснащена всепогодною РЛС із синтезованою апертурою (яка працювала на частоті 3 ГГц ((=10 см) з потужністю імпульсу 190 кВт), що зробила кілька тисяч знімків з не дуже високою роздільною здатністю 25-30 м. (роздільна здатність аналогічної американської системи "Лакросс" складала 1-3 м.). АКС була призначена для вирішення оборонних задач і при бічному огляді охоплювала територію до 78о широти. Правда, РЛС працювала усього по 10 хв. За виток, причому тільки 20% інформації записувалося. АКС працювала до 29 липня 1989 р.
     П'ятнадцята орбітальна станція (п'ята АКС, предексплуатаційна) "Алмаз-1" була виведена на орбіту ракетою-носієм "Протон" 31 березня 1991 р. Перигей орбіти складав 337 км., апогей - 351 км., нахилення - 72,7. Станція була оснащена новим РЛК високою роздільної здатності "Екор-А" із РЛС бічного огляду з роздільною здатністю 10-15 м. і радіометричною системою "Омега СК" з роздільною здатністю 10-30 км. у різних діапазонах частот. Смуга огляду складала 600 км. АКС була призначена для вирішення оборонних задач, але налагодження комерційного поширення за кордоном його радіолокаційних знімків вказує на поступове відмовлення від розвідувального застосування системи. Ретрансляція на Землю здійснювалася безпосередньо і через 2 геостаціонарних супутника. АКС працювала до 17 жовтня 1992 р.
     Шістнадцята орбітальна станція (шоста АКС) "Алмаз-1В" оснащена 3-х діапазонною РЛС для комплексного зондування Землі з роздільною здатністю 5-7 метрів, і датчиками оптичного й інфрачервоного спостереження з роздільною здатністю до 2,5 метрів у денний час. АКС призначена для вирішення оборонних задач.
     Пілотовані станції четвертого покоління
     Інформація про навколоорбітну станцію "Мир-2" з'являлася в пресі дуже суперечлива. Відомо кілька можливих варіантів як дизайну, так і концепції "Мир-2". На 38-му конгресі ІАФ у Монреалі в 1987 р. був продемонстрований проект "Мир-2". Базовий блок сімнадцятої ОКС "Мир-2" передбачалося вивести на орбіту ракетою-носієм "Протон" у 1996 р. і зібрати всю станцію в 1996-2000 р. Базовий блок виготовлявся у КБ "Салют" і НПО "Енергія". Передбачалося, що після виведення його на орбіту повинно було відбутися його стикування з ОС "Мир". Потім передбачалося за допомогою маніпулятора МТКК "Буран" перестикувати на "Мир-2" 2-3 модулі зі станції "Мир", після чого декількома ТК "Прогресс-М" утопити інші модулі "Мир" в океані. Для монтажу "Мир-2" передбачалося зробити близько 30 виходів у космос. Екіпаж станції передбачався в 9 чоловік, а нахилення орбіти - 65.
     У складі станції передбачалися наступні модулі:
1. базовий блок. У статті головного ведучого конструктора КБ "Салют" Ю. П. Корнілова з'явилося деяке представлення по ОКС "Мир-2" у представленні 1981 р.: головною задачею запуску "Полюса"  "... стала перевірка принципів створення космічного апарата 100-тонного класу, виведеного РН "Енергія" (тобто з асиметричним розташуванням), адже надалі передбачалася розробка нової довгострокової орбітальної станції "Мир-2" з використанням таких модулів". Таким чином, є всі підстави припускати, що в одному з проектів центральним блоком "Мир-2" повинна була стати 100-тонна конструкція;
2. перший додатковий службовий;
3. другий додатковий службовий;
4. службовий;
5. біотехнологічний;
6. перший дослідницький;
7. другий дослідницький;
8. технологічний;
9. модуль для ІПРЗ;
10. ферма-консоль з перетином 3х3 або 5х5 метрів.
     На ній повинні були установити рухові установки, сонячні батареї, радіатори і концентратори, наукову апаратуру. Цю ферму передбачалося запустити РН "Енергія".
     Сонячні концентратори являли собою параболічні чаші, спрямовані постійно на Сонце. У випадку відсутності джерела світла в поле зору цього пристрою, підключався свого роду акумулятор, який заповнював втрати.
     Запуск окремих компонентів ОКС "Мир-2" передбачалося робити за допомогою РН "Протон" і МТТК "Буран". На перших етапах створення ОКС передбачалося використовувати КК "Союз-ТМ" і "Прогресс-М".
     Проект "Мир-2" був припинений через фінансові труднощі. Глава РКА Юрій Коптівши і глава корпорації "Енергія" Юрій Семенов запропонували новий і цілком змінений варіант ОКС "Мир-2". Він одержав умовну назву "Мир-1.5". Цей проект був запропонований для участі в проекті МОКС - пілотованої станції четвертого покоління "Альфа".

Список використаної літератури: